RSS a marketing-mixben

Az RSS megváltoztatja az online tartalomfogyasztás módját, hiszen hosszas böngészés, keresés vagy hírlevél-bogarászás helyett (szinte) azonnali és közvetlen úton juttatja el a felhasználóhoz az őt érdeklő (!) információkat. Ilyen módon az rengeteg időt megtakarítva juthat hozzá ugyanahhoz az információmennyiséghez, vagy lehetősége nyílik rá, hogy ugyanannyi idő alatt sokkal több tartalmat érjen el.

Az RSS így egy új kommunikációs csatornát nyit a felhasználó felé. Egy olyan csatornát, amelyen nemcsak az információáramlásnak jut hely, hanem marketingüzenetek számára is. Az RSS-ben lehetőség nyílik:

  • idő- és pénztakarékos promócióra
  • kapcsolatépítésre
  • feed hirdetésre (kontextuálisan releváns információ!)
  • brandépítésre stb.

Az RSS, bár még mindig főleg szöveg-alapú, lehetőséget ad audió és video tartalmak közvetítésére is. A felhasználót folyamatosan “informálja” a site (rovatainak) frissüléséről, és nem csupán a hírekről, hanem akár hozzászólásokról, fórum topicokról, új termékekről, munkalehetőségekről stb. Az RSS feedben eljuttatható számára podcast, video tutorial vagy más egyéb audiovizuális tartalom.

Az RSS nyilván akkor tud igazán értékes marketingeszközzé válni, ha sokan kezdik el használni, azaz széles rétegek érhetők el rajta keresztül, ugyanakkor az üzenetek kiválóan targetálhatók. Egyelőre széles rétegek eléréséről nem beszélhetünk. Az eMarketer legfrissebb RSS statisztikája szerint, amely ironikusan a Really Seldom Syndication címet viseli, az amerikai munkavállalók 2%-a van feliratkozva valamilyen RSS feedre, és csupán további 9% tudja egyáltalán, hogy mi az.

Persze feltételezhetően szép számmal akadnak olyan userek is, akik használják a szolgáltatást, de nem tudják, hogy azt RSS-nek hívják. Egy tavaly ősszel végzett Yahoo & Ipsos felmérés szerint az amerikai internethasználók 27%-a olvas valamilyen formában RSS feedet, további 12% van tisztában az RSS fogalmával, és 4% használja tudatosan. Hasonló adatokat közöl a MarketingSherpa is.

Ebben a “látens” RSS használatban további fellendülést, sőt akár tömeges elterjedést is hozhat az új böngészőkbe épített RSS-olvasó (Internet Explorer 7!). Az RSS elterjedésében tehát kulcsfontosságú az “átlagfelhasználó” számára is egyszerű (és talán nem is tudatos) használat.

Az AdAge ultrakonzervatív álláspontot képvisel nagy fenntartással kezeli – a blogok és a podcast mellett – az RSS-t is, hosszú cikkben fejtegetve, hogy mennyire szűk réteg használja. Magyarországon sem más a helyzet, a Kreatív Online-on megjelent cikkben hazai ügynökségek képviselői nyilatkoznak annak okairól, hogy a hirdetések miért futnak szinte kizárólag “mainstream felületeken”.

Néhány éve az RSS-t olyan eszköznek tekintették, mely az email marketing későbbi gyilkosa lesz, hiszen nem kell kézbesítési problémákkal, spam-szűrőkkel vagy bármilyen blokkolással szembenéznie. Ez azonban nem történt meg, és egyelőre semmi jel sem mutat arra, hogy fog. Az RSS nem az email alternatívája, hanem egyszerűen egy másik eszköz.

Konrad hívta fel a figyelmemet egy cikkre, mely a How to Integrate RSS Into Your Marketing Mix címet viseli és hasznos infókat tartalmaz az RSS-ben rejlő marketinglehetőségekről. Az email marketing mellett, azt kiegészítve-támogatva az RSS egy másik csatornát kínálhat a célközönség teljesebb elérésére.

RSS-ben nem csupán az adott oldal újonnan megjelenő tartalmai juttathatók el, hanem olyan információk is, amelyek nem találhatók meg a site-on. Így például egy adott iparág legfontosabb történései. Tekintve, hogy mennyi hasznos és haszontalan információ lát napvilágot a neten, különösen értékes lehet a legfontosabbak összegyűjtése. Így például a Rabbitblogon is van egy klassz hírolvasó (hála Tóth Benedeknek), valamint az RSS feedembe befűztem az általam érdekesnek tartott, del.icio.us-be postolt cikkeket. Így tehát aki feliratkozik a feedemre, napi rendszerességgel kap egy válogatást is (szintén RSS feedekből származó) online médiás tartalmakból.

Könnyen belátható, hogy minél több RSS feedje van egy site-nak, annál jobb lehetőségei adódnak targetált üzenetek célba juttatására. Egy hirdető pedig ilyen módon egészen speciális célcsoportokat is elérhet. A feedstatisztikák alapján tisztában lehet a feliratkozók számával, a CTR-rel, a podcastok letöltésének számával, az elért felhasználók számával, az egyes elemek megjelenés- és kattintásszámával stb. Na meg persze a feliratkozó is örül, hiszen csak az őt érdeklő, azaz a legrelevánsabb tartalmakat kapja meg.

A feedek hasznosak lehetnek az affiliate programokban is. Ilyen módon az affiliate partnerek informálják olvasóikat pl. egy új termékről, s annak rajtuk keresztül történő eladása esetén ugyanúgy jutalékot kapnak, mint más megoldások (szöveges hirdetés, banner) esetében.

Tekintve, hogy az RSS (tudatos használata) nem mainstream, fontos a látogatókat tájékoztatni a feedek mibenlétéről, használatáról. Ez nemcsak hogy informál, de a saját feedek promóciója is egyben.

Az RSS tehát a célcsoporttal való kommunikáció egyik csatornája, amely könnyen integrálható a marketing mixbe, támogatva a teljes kommunikációt. Ugyan tudatos használatának aránya meglehetősen alacsony, a “spontán” RSS-használók számának jelentős növekedése várható. Marketers, ébresztő! =:)

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“RSS a marketing-mixben” bejegyzéshez 4 hozzászólás

  1. Hm…

    del.icio.us linkeket nem lehetne külön feedbe rakni?

    Csak mert az első sorozat alapján ez igencsak megnöveli az olvasandó hírek számát, és például nekem valószínüleg elég lenne maga a blog is.

  2. Amikor elindítottam a feedburneres feedet, néhány korábbi naphoz is gyártott del.icio.us cuccot… A későbbiekben nem várható ilyen del.icio.us dömping, hanem csak napi egy feed érdekes cikkekről. Szerintem érdemes rajta maradni :)

    Ettől függetlenül generáltam egy új feedet is, amelyben csak a blogpostok vannak benne: http://feeds.feedburner.com/RabbitOnlineMediaBlog Ha gondolod, használd inkább ezt, és köszi hogy feliratkoztál!

  3. Ami a hazai viszonyokat illeti, szerintem pár hónapon belül lesznek változások. Alapvetően különben azt látom, hogy nincsenek egyszerűen használható eszközök az RSS-ek olvasására. A Firefox-ot még nem használják elegen az áttöréshez, illetve sokan nem is tudják, hogy van ilyen funkciója. A letölthető RSS olvasókról a többség nem is hallott. És nem utolsó sorban: odamegyek bármelyik weblapra: honnan tudom meg, hogy van neki RSS-e, s hogy pontosan mi is az? Megnézem a HTML forrást? Az egy dolog, hogy én megértem és megtalálom benne az RSS címét, de hogy egy kevésbé technikai beállítottságú személy nem fogja, az biztos.

    Amivel mi próbálunk segíteni a helyzeten, az eszközök nyújtása lesz. A most beindított blogkeresőnk, a miner.hu az RSS-ekre építve keres, s mától a keresések eredménye is elérhető RSS-ben. A korábbi web.zin.hu, marketing.zin.hu szintén RSS-ekre épít. Aztán van még a Netvibes klónunk, melyet előbb-utóbb végre be fogunk indítani, már az utolsó simítások zajlanak.

    De ezek csak eszközök. Az agyakban is el kell ültetni, hogy van egy ilyen dolog, és ez jó. Ehhez pedig mindenféle tartalom kell. A hazai blogok elég sok ilyen tartalmat kínálnak, de elérhető például TV műsor is RSS formájában.

    Oktassunk, marketingeljünk! :)

Ne tartsd magadban a véleményedet!