CJ – reloaded (2. rész)

Pár héten keresztül a Rabbitblogot elcsúfító bannereket helyeztem el az oldalon, egy standard méretűt (468×60) a postok fölött és egy verticalt (120×240) oldalt, a kereső alatt. Ennek oka nyilván nem a fergeteges profitba vetett hit volt, hanem csupán egy teszt részeként jelentek meg. Az egyik legnagyobb nemzetközi affiliate networköt, a Commission Junctiont próbálgattam.

Ami az “eredményeket” illeti, eléggé szánalmasak lettek (2 826 AV és 12 CT egy hónap alatt, utóbbinak majdnem fele biztos én voltam), jutalék persze 0 EUR (nem vásároltatok, bitangok!).

A CJ belső oldalán (publisherként) egy egyszerű, áttekinthető felület fogad. A Home fülön találhatók az üzenetek, a login manager, új hirdetők adatai, a saját hirdetők legörgethető listája, valamint a teljesítményünk szintje, gyors statisztikák és lekérhető grafikonok, végül pedig a napi feladatok. Az Account fülön a saját céges és site-hoz kapcsolódó adatok állíthatók be, a Mail fül alatt a partnereknek lehet a rendszeren belül üzlenetet küldeni.

Ezeknél érdekesebb a Get Links fül, ahol – ta-dááám – linkekre lehet szert tenni (linkeknek nevez mindenféle taget). Ehhez természetesen jelentkezni kell programokra, amit egy első ránézésre jónak tűnő kereső könnyít meg. Hirdetők, linkek és termékek között egyaránt lehet kulcsszavas keresést indítani, de természetesen csak olyan programok linkjeit helyezhetünk el az oldalunkon, amelyekre jelentkeztünk, s jelentkezésünket jóvá is hagyták. A kulcsszavas keresés mellett számos szűkítő feltételt be lehet állítani:

  • a promóció típusát (kupon, nyereményjáték, “hot product”, leértékelés, ingyenes kiszállítás, szezonális ajánlat)
  • a link típusát (banner, advanced link, szöveges link, content link, termék katalógus, smart link, kulcsszó link stb., amelyek közül némelyik számomra ismeretlen funkciót tölt be)
  • kategóriát (autó, utazás, ruha, könyv, banki szolgáltatás, étel-ital, játék, bútor stb. stb.)
  • bannerméretet
  • kapcsolati státuszt (összes, saját hirdetők, potenciális jövendőbeli hirdetők)
  • nyelvet
  • a hirdető célországát

A találati listán a sorrendet illetően választhatom az eredményességet (3 havi EPC, egy heti EPC, network bevételek), a kereshető jutalék összegét (sale %, lead, click) vagy a kategóriát. Az első talán a legérdekesebb. Az EPC nem más, mint az átlagos kereset 100 CT után. Itt a legmagasabb összeg jelen pillantban 577,72 €, ami már egészen szép kis summa…

A programok kiválasztása során nyilván nem elég a legjobban fizető hirdetőt kiválasztani, hanem az adott oldal profiljához leginkább illeszkedő, így a látogatókat valószínűsíthetően érdeklő hirdetések megtalálására kell törekedni. Innentől pedig indulhat a tesztelés fáradságos munkája: mit érdemes leginkább futtatni a millióegy ajánlat közül… (Nekem nincs ilyen gondom, gyakorlatilag azt futtatok, amit akarok – mindegy, hogy mivel nem keresek semmit :)

A találati oldalon lehetőség van az összes program egy mozdulattal történő kijelölésére és a programokra történő tömeges jelentkezésre (szemben pl. a Tradedoublerrel, ahol is minden programra egyesével kell jelentkezni). A programok egy részénél jelentkezésemmel státuszom azonnal aktívvá vált, máshol automatikusan elutasították, megint máshol pedig elbírálás alá került. Ezeket egyébként a By Relationship fül alatt a rendszer könnyen áttekinthetővé teszi. Sajnos az elutasítás okáról nem kaptam információt, bár feltételezem, hogy az eddigi teljesítménnyel függ össze.

Ha megvannak az aktív partnerek és a kiszemelt hirdetések, más dolgunk már nincs is, mint hogy a kreatívokat elhelyezzük az oldalunkon. A hirdetések kiszolgálása során a CJ nem csupán egy taget ad az adott affiliate programhoz, amit az oldalba direkt módon be lehet fűzni (html, illetve js kód), hanem az ún. SmartZone megoldást is kínálja, amely egy dinamikus reklámhordozó felületet (bannerhelyet) alakít ki az oldalunkon. Ilyen módon a hirdetések cseréje, illetve (súlyozott) rotálása a CJ kezelőfelületéről (CJ Account Manager) valósítható meg.

Az affiliate marketingben is legalább olyan kulcsfontosságúak a riportok, mint bármely más területeten, hiszen így követhető nyomon a kampányok eredményessége. A Commission Junctionben a riportokat Run Reports fülnél kérhetjük le. Alapvetően két fajtájuk van: a teljesítmény riportok és a tranzakció riportok. A teljesítmény riportoknál azt nézhetük meg, hogy melyik site, melyik link és melyik hirdető generálja a legnagyobb forgalmat (traffic). A tranzakciós riport pedig a kapott jutalék nyomon követésére szolgál. A Rabbitblog teljesítménye sajna nem ad lehetőséget ezen funkció tesztelésére és bemutatására :)

Mindez eddig elég jól hangzik: összetett keresés jó szűkítési lehetőségekkel, programok kiválasztása relevancia és jövedelmezőség szerint, kényelmes adserving, hasznos riportok…

Emellett azonban számos nagyon bosszantó tulajdonsága van a rendszernek. Az egyik az, hogy nem lehet a keresést olyan potenciális partnerekre szűkíteni, akikhez még nem jelentkeztem: keresésnél a rendszer listázza az elutasításokat és az elbírálás alatt álló programokat is. Azaz a struktúra a gyakorlatban a tömeges jelentkezésnek kevésbé kedvez. Ezen kívül kétségeim vannak a nyelvi beállításokat illetően is, hiszen hiába kértem később például a magyar nyelvű találatok kilistázását, a kapott eredmények angol nyelvűek voltak. Ugyancsak hiányzik az opciók közül, hogy a kívánt aktivitások típusára (sale, lead, esetleg click) lehessen keresni.

Hiányoznak a hirdetőkhöz társítható általános mérőkódok is. Ilyenek pl. a Tradedoubler deep linkjei, amelyek általában valahogy így festenek: affiliate networkös mérőkód + “&url=” + destination url. (Ilyenek az adserverek text linkeknél használatos mérői is.) A text linkek között olykor-olykor fellelhető ilyen megoldás, de nincsenek egy helyen összegyűjtve és semmi sem utal arra, hogy az adott hirdetőnek van-e ilyen vagy sem. Így ha egy efféle mérőkódot keresek, akkor esetleg az adott hirdető összes szöveges linkjét át kell bogarásznom, hátha találok ilyet. Így sajnos automatizálásra nincs lehetőség, minden egyes kampányt “kézzel” kell beállítani.

A bannerek minőségét a végére hagyom, mert az a legbotrányosabb! A rendszerben a hirdetők .gif bannerei vannak, amelyek erőforrásaik, igényeik függvényében igencsak változatosak, de sajnos általánosan elmondható, hogy amatőr, igénytelen munkák. Ennek ellenére a rendszer működik, és 100 CT után akár közel 150 000 Ft-ot is lehet kaszálni. Talán indítanom kellene egy populárisabb oldalt (is)…

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“CJ – reloaded (2. rész)” bejegyzéshez 1 hozzászólás

  1. Sajnos a bannerek egy része kritikán aluli, de vannak nagyon szép, ötletes megoldások is. A reklámozásnak szerintem nem éppen a legjobb oldala, mert elég alacsony az átkattintási arány.

Ne tartsd magadban a véleményedet!