Origo affiliate

A Keresőmarketing Napon mintegy mellékszálként jelentette be az Origo, hogy affiliate network indítását tervezi jövő tavasszal. A hír – mint korábban említettem – nem kevert nagy port, annak ellenére, hogy olyan vállalkozásról van szó, amely tőlünk nyugatabbra évtizedes múltra tekint vissza, a hazai piacon viszont hiánypótló és előzmény nélküli. Itthon is vannak ugyan affiliate programok, de olyan network, amely az ilyen módon hirdetni szándékozóknak és a hirdetéseket fogadni kész site-oknak közös platformot biztosít, egyelőre nem létezik.

A CPA alapú kampányok futtatásának igénye folyamatosan jelen van a hirdetők részéről, hiszen sok esetben az az érdekük, hogy csak konkrét eredmények után fizessenek. Miért fizessen mondjuk időtartamért vagy reklámmegjelenésért, ha bizonyos hirdetések semmit (legalábbis semmi mérhetőt) sem hoznak a konyhára? (Ez természetesen abban az esetben igaz, ha a kampány célja call-to-action, jellegzetesen ügyfélszerzés vagy eladás, kiemelten fontos a lehető legjobb költséghatékonyság, és ha még részben sem cél a brand építés, amikor is kihagyhatatlanok a mainstream vagy prémium felületek.) Ebben az esetben a hirdető és hirdetést fogadó site közötti elszámolás alapja a site-ot látogató felhasználók valamilyen aktivitása a hirdetésben (interaktív banner) vagy a hirdető oldalán, így pl. regisztráció, egy szoftver letöltése vagy vásárlás. A hirdető a site-nak csak akkor fizet, ha az adott site-ról érkező látogató megteszi a kívánt aktivitást: vásárol („sale”), kitölt egy formot, regisztrál stb. („lead”), vagy legalábbis átkattint a hirdető oldalára („click”). Emiatt szokás ezt „pay-for-performance” modellnek nevezni, ahol a fizetett összeg lehet fix, illetve az eladott termék, szolgáltatás bizonyos százaléka.

A médiatulajdonosok, sales house-ok azonban fáznak a CPA alapú kampányok befogadásától. Ennek több oka is van. A médiatulajdonosok nem lehetnek hatással arra, hogy milyen ajánlatot ad, esetleg milyen nyereményt kínál a hirdető, milyen minőségű lesz a kreatív – azaz arra, hogy a hirdetés mennyire fogja ösztönözni a felhasználókat a kívánt akció megtételére. Ha az ajánlat semmitmondó, nincs nyeremény és emiatt a felhasználókat nem érdekli a dolog, akkor ingyen vagy nagyon kevés bevételért cserébe futtatják a hirdetést. A „sale” vagy „lead” generálása annyira esetleges, hogy (főleg a nagy) médiatulajdonosnak nem áll érdekükben ilyen módon értékesíteni a felületeiket, hiszen azokat számukra sokkal kedvezőbben, idő, reklámmegjelenés, átkattintás vagy egyedi látogató alapon is el tudják adni. A kisebb látogatottságú site-ok (pl. AdNetwork hálózata) még meghozzák ezt az „áldozatot” a bevételek reményében. Ugyancsak problematikus az utókövetés (regisztrációk és főleg tranzakciók követése), hiszen ahhoz a hirdető oldalát is el kell látni mérőkódokkal, és ez a szolgáltatás általában hiányzik a médiatulajdonosok által használt adserverekből.

Visszatérve az Origo affiliate networkjére: a héten találkoztam Somogyi Péterrel, az Origo médiaértékesítési igazgatójával, hogy kifaggassam a networköt illetően.

A keresőnapi előadásból is kiderült, hogy a hirdetők számára a network belső kommunikációs felületet, real-time kampánystatisztikát és egyszerű számlázási folyamatot kínál. A hirdetők 50,000 Ft egyszeri csatlakozási díj befizetésével vehetik majd igénybe a szolgáltatást, s ez a költség – mint találkozásunk alkalmával kiderült – “lefogyasztható” lesz (először ebből kerülnek kifizetésre a médiatulajdonosok jutalékai). A jutalékrendszert (click, lead, sale) a hirdető határozhatja meg, és egyelőre nem lehet tudni, hogy melyik bizonyul leginkább működőképesnek. A hirdetők esetében előny, de nem követelmény a webshop megléte. Nem lesz havi díj, azaz kötelezően fizetendő minimális összeg, ha nem érnének el bizonyos szintet a tranzakciók. Az Origo elsősorban kkv hirdetőkre számít, de “nagyokat” is vár. A nagyobb hirdetők esetében olyan szolgáltatások reklámozására érdemes gondolni, melyekre külön büdzsét nem szoktak szánni (pl. webshop kampány).

CPA alapú kampányra ügynökségi oldalról is jelentkezett igény, de a “nagy pénz” nyilván nem ebben lesz. Némi öncenzúrát gyakorolva annyit mondanék, hogy ezért maximum médiakezelési díjat lehet számolni, ami minden, csak nem nagy biznisz. =:)

A rendszeren belül a hirdetők és site-ok tájékozódását ranking rendszer fogja segíteni, de ennek indulása még kérdéses, attól függ, hogy mikorra gyűlik össze megfelelő mennyiségű és minőségű adat. Az Origo szakmai hírlevél (és rss) indítását tervezi, amely szintén segíti az eligazodást.

A network bevételét az jelenti, hogy a jutalékok 30%-át maguknál tartják. Arra a kérdésre, hogy el tud-e tartani a hazai piac egy ilyen networköt, azt a választ kaptam, hogy az Origo számára ez a fejlesztés annyira kevés költséggel jár, hogy nem vállalnak különösebb kockázatot, s már az első évben nyereséges működésre számítanak. Feljebb azt fejtegettem, hogy miért nem éri meg a nagyobb médiatulajdonosoknak CPA alapú kampányt futtatni, adja is magát a kérdés, hogy az Origónak miért jó ez mégis. Pétertől azt a választ kaptam, hogy az Origo, és főleg az AdNetwork esetében van szabad felületkapacitás erre a meglévő hirdetési helyeken, de külön erre a célra új zónák kialakítását is tervezik. Az affiliate network hirdetései nyilván nem az Origo nyitó oldalon vagy az Üzleti Negyeden fognak megjelenni, hiszen a felületek “leértékelése” nem érdeke az Origónak.

Látható, hogy a network arra hivatott, hogy a kihasználatlan, valamint további új felületekből is hozzon bevételt az Origo számára. A networkbe természetesen más médiatulajdonosok is beléphetnek, de a saját felületek dominanciája várható, hiszen egy sales house, s nem egy független szereplő áll mögötte. Nem sok esélyét látom annak, hogy egy Index vagy Sanoma szeretné az Origo zsebébe tömködni a pénzét, de elvben lehetséges az ő csatlakozásuk is. A modell egyébként a kisebb, de már 1,000-2,000 napi látogatóval rendelkező site-oknak kedvez, és kizárólagosságot sem követel (!).

A hirdetések kiszolgálására az Adverticum fejleszt az Origo számára egy saját rendszert, amely utókövetésre is alkalmas lesz (30 napig élő cookie). Ugyancsak ők adnak layout és logó javaslatot. Ebben a rendszerben is lesznek zónák (hirdetési helyek, hordozók), amelyek megkönnyítik a hirdetések kihelyezését, cseréjét, rotálását az oldalon. A rendszer mintájául számos networköt alapul vettek, de főként az affili.net-et és az Affiliate Network Pro-t. Az eszközöket illetően banneres, text link, eDM és HTML hirdetésekben gondolkodnak, hírlevet és keresőhirdetést egyelőre nem terveznek. Ami a technikai részt illeti, a network várhatóan év végére elkészül, és talán február magasságában indul is a béta tesztelés. Az első év Péter szerint is a bug keresésről fog szólni, de ezzel együtt nagyon kíváncsi vagyok, mi lesz ebből.

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“Origo affiliate” bejegyzéshez 12 hozzászólás

  1. Jó ötlet. Médiatulajdonosi oldalról remélem, jobban hoz az adnetworknél. Kíváncsi vagyok, hogyan zajlik majd itt a helyekért a licit.

    Egy apróság:

    “Itthon is vannak ugyan affiliate programok, de olyan network, amely az ilyen módon hirdetni szándékozóknak és a hirdetéseket fogadni kész site-oknak közös platformot biztosít, egyelőre nem létezik.”

    “…és kizárólagosságot sem követel (!).”

    A nincs kizárólagosság piros pont, de versenytárs nélkül ez nem túl nehéz. :)))))

  2. Nincs kizárólagosság arra, hogy csak a network hirdetései jelenhetnének meg. Nyugodtan szerezhet direkt hirdetőt pl. =:P

  3. Arra kíváncsi vagyok, hogy a rendszer árazása hogy néz majd ki.
    Niylván itt is azok a hirdetések lesznek általában láthatóak, ahol a rendszer üzemeltetői, és lap tulajdonosai a legtöbb hasznot húzzák.
    Tehát lehet, hogy a csengőhang letöltéséses oldalak lesznek jobban favorizálva, mint mondjuk egy autó vásárló oldal, ahol az egy kattintás várható bevétele esetleg nagyobb, de ugye jóval ritkábban regisztrálnak mondjuk tesztvezetésre a mókusok.

    Szóval kíváncsi vagyok, hogy mi lesz a minimum ára egy CPA-nak :)
    Ti mit gondoltok? 200 Ft.? 500 Ft.?

  4. “Itthon is vannak ugyan affiliate programok, de olyan network, amely az ilyen módon hirdetni szándékozóknak és a hirdetéseket fogadni kész site-oknak közös platformot biztosít, egyelőre nem létezik.”

    Ezzel annyiban vitatkoznék, hogy az AdWords/AdSense tud ilyet. Magyarországon is.

  5. “Nincs kizárólagosság arra, hogy csak a network hirdetései jelenhetnének meg. Nyugodtan szerezhet direkt hirdetőt pl. =:P”
    Van erre ellenpélda? Az Adnetwork mellé is lehet direktben hirdetőt szerezni. (Sőt, az Adnetwork nem zárja ki az eTargetet és a hasonló szöveges hirdetőket sem.)

  6. Biztosan van ellenpélda, de erre inkább a média-oldal lát rá. (Nekünk a “nagyokon” keresztül éri meg elsősorban vásárolni.)

  7. CPA. Én úgy érzem, hogy ez az új, látszólag nagyon kedvező megoldás “elvileg” – hosszú távon – nem lehet kedvezőbb, mint a jó öreg pl. kattintásra árazott hirdetés. Mert: ahhoz, hogy mindkét félnek (hirdető és tartalomszolgáltató) megérje a buli, ahhoz nagyjából hasonló CPA árnak kellene kijönnie, mint ami kijönne PPC árból.

    Bármelyik fél felé billen a mérleg (kedvezőség szempontjából), az a másik félnek elvileg nem lesz előnyös. Kevés konverzió = kevés kifizetett CPA = hirdető örül = tartalomszolgáltató nem örül, sok konverzió = sok kifizetés = tsz örül = hirdető valószínűleg jobban járna PPC árazással. Szerintem.

    Persze más okokból (pl. könnyebb eladni a felületet) kijöhet valami jó dolog is az egészből, ki tudja.

Ne tartsd magadban a véleményedet!