Online reklámköltés, 2008 – MOHI net-net áras adatok

A múlt héten váltak publikussá a 2008-ra vonatkozó MOHI adatok, érdemes ezeket is összefoglalni, illetve összevetni – amennyire lehetséges – a TNS listaáras adataival.

A Portfolión megjelent cikk szerint “másfél éves mélypontra, 21%-ra süllyedt 2008 negyedik negyedévében a Magyar Online Hirdetési Index (MOHI) adatai szerint a 15 legnagyobb hirdetési bevétellel rendelkező magyarországi internet portál/kiadó összesített bevételének növekedési üteme. A három hónap alatt realizált [net-net] bevétel 3.34 milliárd forint lett”.

Ezzel együtt a MOHI-tagok 2008-ban több mint net-net 10 milliárd forintos forgalmat értek el, ami alapján lehetséges, hogy az internet már 10% körüli részesedést hasít ki a teljes hazai reklámtortából.

A MOHI-tagok összesített forgalma így 29%-kal több, mint 2007-ben. A növekedési ütem tehát a MOHI alapján is hasonlóképpen alakul, mint a TNS Reklámköltés-analízis adatai szerint (a kimutatásban 2007-ben és 2008-ban egyaránt szereplő médiumokat tekintve). A Q4-ben bekövetkező visszaesés a MOHI adatai szerint azonban erőteljesebb.

Az alábbi grafikon a magyar online display reklámpiac kb. 80%-át lefedő MOHI-tagok net-net bevételeit mutatja a display hirdetési szegmensben, azaz nem tartalmazza a direkt marketingre, a listing hirdetésekre és a keresőmarketingre fordított összegeket, illetve a bartereket.

Az alábbi grafikon a MOHI-tagok keresőmarketingből származó bevételeit mutatja:

A MOHI tagjai többek között az [origo] Adhouse, az Index, a Sanoma Online, a Ringier Online, az Axel Springer Online, az Adaptive Media, az Inform Média, a HVG Online, a Portfolio.hu, a Napi.hu, az Egyszervolt.hu, a Habostorta Csoport, valamint a Hazipatika.com. A tagok köre tehát nagyrészt azonos a TNS Reklámköltés-analízisben szereplő médiumokkal.

via Portfolio thx to Gábor

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“Online reklámköltés, 2008 – MOHI net-net áras adatok” bejegyzéshez 3 hozzászólás

  1. …vajon miért nincs a MOHI-nak normális internetes jelenléte? Egy gyűjtó weboldal, vagy valami kis sarok egy kommunikációs oldalon…

  2. Ezt én sem értem, mindig úgy kell összevadászni az adatokat. (Arról már nem is beszélve, hogy szeretem magam készíteni a grafikonokat, de pontos adatok nélkül ugye nehéz. :)

    Pont arra panaszkodtam Gábornak (aki a linket küldte), hogy hosszú ideig nem futottam bele még sajtóközleményekbe sem (konkrétan a 2007-es eredményeket illetően), pedig elég sok forrást követek rendszeresen (pl. kreativ.hu, mfor.hu, sg.hu, btl.hu, mediainfo.hu stb.). A biztonság kedvéért ezeken indítottam is most egy keresést a “mohi”-ra és ez igazolt is. Nagy kihagyás után 2008 novemberében jelentek meg cikkek…

    A Portfolión valóban rendszeresebben közlik, de bevallom, a leghardcore-abb gazdasági tartalmakat nem követem rendszeresen…

  3. Szia Ingrid!

    Csak most vettem észre a kérdésed a MOHI kapcsán.
    Bár már semmi közöm nincs hozzá és már nem kompetenciám, de szívesen megválaszolom a kérdéseket.:)
    A MOHI nem soha nem egy jogi személyiségű formalizált valami volt, még csak egyesület sem, csak egy klubként indult, ahol kezdetben 4 hirdetési vezető adta be a számait azért, hogy legyen egyáltalán valami fogalom a netes költésekről, mellyel majd az üzleti tervezésekhez lehet inputokat biztosítani, illetve hjogy lássák, mik a fő trendek, és hogy saját maguk az összhöz képest hogy teljesítenek.
    Épp ezért, valójában soha nem merült fel az évek során – miközben bővült a tagság is-, hogy ezzel folyamatosan a közvélemény előtt szerepeljenek, hiszen ott volt az MRSZ bevallás aztán az Adex is beindult aq neten, és hát ugye ez is önbevallásos. Valójában azonban az nehezítette meg mindig a dolgokat, hogy most hiába is találnál egy 2007-es adatsort, a későbbi belépők nem mindegyike rendelkezik visszamenőleg több évre adatsorral, így állandóan tisztítgatni kellett a bevallásokat, így ezzel tudományos statisztikai módszertanokkal nem lehetett körülbástyázni, így továbbra is megmaradt egyfajta belső céges üzleti jelentésekhez jó inputként, maiből látható, hogy strukturális gond van-e mondjuk egy sales house-nál vagy piaci szintű a tendencia. Ráadásul elő fordult az is, hogy voltak kavarodások 1-2 bevallónál, hogy mit hova kell bevallani, így volt olyan, amikor 2 szereplőnek is adott negyedévben 40% fölötti volt a keresőmarketing bevétele, miközben ez nyílván hülyeség 13 bevalló esetében úgy, hogy 1-2 kivétellel mindenkinél volt eTarget vagy Google.:)
    Nem beszélve arról, hogy sales house-ok között vannak site vándorlások is, vagy egyszer csak a mért körbe bekerül egy új portfólió, ami a MOHI-ban növekedést mutat, de csak a mért piac növekedett, a tényleges reklámpiac nem.
    Magán véleményem az, hogy önmagában a MOHI szám keveset mond el a piacról, sokkal inkább az Adex-MOHI-MRSZ(IAB most már) triót kell együttesen nézni, és abból okosságos következtetéseket levonni, elemzéseket csinálni, ahogy Te is teszed.

Ne tartsd magadban a véleményedet!