Online reklámpiac

A tavalyi év sikerposztja egyértelműen az online reklámpiacról szóló írás volt a Rabbitblogon. Az “online reklámpiac” keresésre továbbra is első helyen szerepel a gugliban és a múlt évben összesen kb. ezren olvasták el. Ezen a sikeren felbuzdulva idén is összefoglalom a múlt évi “eseményeket”.

Az online reklámköltés vizsgálatához továbbra is egyetlen adatbázis áll rendelkezésre, ez pedig a TNS Media Intelligence Reklámköltés-analízise, amely a médiatulajdonosok bevallásán alapul és listaáras költést közöl. A hirdetők által nyert kedvezmények eléggé változatosak, ezért a listaáras adatok csak az arányokat illetően tekinthetők – többé-kevésbé – megbízhatónak. A kimutatásban jelenleg (is) a legnagyobb online médiatulajdonosok (Origo, Index, Sanoma), illetve további, kisebb networkök, sales house-ok (Habostorta, AdNetwork, HVG, Ringier, Axel Springer, Napi, TV2) szerepelnek. Továbbra is hiányoznak az Adaptive Media, Atlantis Media, Evo Media, Hírek Média, ecoNET, Portfolio, HáziPatika, Inform Média stb. adatai, illetve ami még fontosabb, a kereső- és egyes email marketingre (Optimusz, Maxima stb.) fordított összegek. A kimutatásban éppen így nincsenek benne az ügynökségi munkára és kreatívokra, (micro)site-okra fordított összegek, melyek szorosan kapcsolódnak az online reklámköltéshez.

A Reklámköltés-analízis szerint a hazai online listaáras költés 2007-ben 12,7 milliárd Ft volt, ami az előző évhez képest 32%-os növekedést jelent. Ez jóval visszafogottabb bővülés, mint az egy évvel korábbi adat (70%), aminek oka egyrészt a megszorításokban, másrészt a növekedés korlátaiban keresendő (alacsony penetráció, piaci bővülésen felüli, más médiumok rovására történő terjeszkedés stb.). A TNS MI kimutatása szerint így az online reklámpiac a teljes reklámtorta 2.3%-át jelenti. Az MRSZ ezt az arányt 7.5-8%-ra teszi, figyelembe véve a korábban felsorolt szempontokat is.

Ami a hirdetési kategóriák sorrendjét illeti, továbbra is a bank trónol az első helyen és a gépjármű is megőrizte a második helyét. “Összesítettben” azonban a telco kategória (mobil távközlés, internet, távközlési készülékek, vezetékes távközlés) végzett az első helyen. A kategóriák az előző évhez hasonlóan alakultak, kiestek persze a választások miatt 2006-ban sokat költő társadalmi szervezetek, illetve a távközlési készülékek és a vezetékes távközlés. A kiesettek helyére lépő új top kategóriáknak a lista utolsó három helyét sikerült elfoglalniuk (munkaerőpiac, egyéb szolgáltatás, alkoholmentes ital). Ami a növekedés ütemét illeti, a toplistások között a legdinamikusabb bővülés a munkaerőpiac, alkoholmentes ital, kiadó/terjesztő, egyéb szolgáltatás, mobil távközlés és biztosítótársaság kategóriában történt.

Rank Category Ad Spend (000 HUF)
1 Banking 1 725 373
2 Cars, Vehicles 1 606 072
3 Mobile Telecommunication 1 068 751
4 Mass Media 862 912
5 Real Estate 484 080
6 Insurance Companies 472 800
7 Travelling, Tourism 456 869
8 Internet 426 415
9 Publishers, Distributors 341 271
10 Computers 328 084
11 State Institutions and Development 278 068
12 Entertainments and Sporting Events 273 989
13 Labour Market 247 808
14 Other Services 224 362
15 Soft Drinks 203 755

Source: TNS Media Intelligence, Hungary

A hirdetők listájában jelentősebb átrendeződés ment végbe. A 2006-ban első OTP a tizedik helyre esett vissza, míg a T-Mobile a T-Online-t is megelőzve az első helyre tört. A harmadik helyen ugyancsak egy telco cég, a Vodafone áll, amely a kilencedik helyről lépett előre. A “semmiből” érkezett Toyota pedig az ötödik helyre szorította a Budapest Bankot. A top hirdetők listáját továbbra is a telco cégek, gépkocsi gyártók és a pénzintézetek uralják.

Advertiser 2007 2006 2006 vs. 2007
Rank Ad Spend
(000 HUF)
Rank Ad Spend
(000 HUF)
Change in % Change in Rank
T-Mobile 1 526 282 3 273 545 92,39% ▲ 2
T-Online 2 366 641 2 321 765 13,95%
Vodafone 3 288 838 9 148 100 95,03% ▲ 6
Toyota 4 277 961 18 104 539 165,89% ▲ 14
Budapest Bank 5 274 652 4 201 208 36,50% ▼ 1
Pannon 6 253 631 5 186 673 35,87% ▼ 1
Unilever 7 233 008 11 130 750 78,21% ▲ 4
Allianz 8 221 546 6 185 035 19,73% ▼ 2
K&H 9 221 083 14 110 485 100,10% ▲ 5
OTP 10 203 450 1 351 794 -42,17% ▼ 9
Opel 11 185 122 12 123 857 49,46% ▼ 1
CIB 12 181 145 10 141 345 28,16% ▼ 2
Raiffeisen 13 174 012 26 82 758 110,27% ▲ 13
Sanoma 14 166 571 19 96 442 72,72% ▲ 5
MKB 15 141 185 20 96 012 47,05% ▲ 5

Source: TNS Media Intelligence, Hungary

Az adatok a TNS Media Intelligence hozzájárulásával jelentek meg.

Ha tetszett a bejegyzés, nyomj egy lájkot!

Kövesd a Rabbitblogot Facebookon, vagy iratkozz fel az rss/email értesítőre!

“Online reklámpiac” bejegyzéshez 5 hozzászólás

Ne tartsd magadban a véleményedet!